Stan :D

Igår var jag i stan med Emma! :D Jättekul! Hennes snälla föräldrar skjutsade oss till Mörby Centrum, även hennes lillasyster och deras söta hund var med i bilen, så trångt blev det ;) Men deras nya superflashiga bil klarade det galant! :D
Vädret var lite ostabilt men vi valde att chansa och lämna paraplyerna hemma :) Åkte tunnelbana till T-centralen där vi gick av, började dock vandra åt fel håll när vi märkte att vi var på väg till centralstationen, förstår inte, tar ALLTID fel väg! Men det var bara å vända och följa strömmen :D
När vi kom upp till plattan märkte vi att det börjat regna: "Skit"...smarta som vi är valde vi då att börja dagen med att kika runt lite i gallerian, det är ju som tur inomhus, skönt att inte behöva oroa sig för att bli dyngsur :D
Var mycket folk därinne, alla verkade ha fått samma ide som mig och Emma, så vi gick och trängdes bland folket, en putt hit och en putt dit :P Kikade runt i en massa affärer, Topshop, MQ, H&M m.m.

Efter en stund började suget efter mat uppstår i våra magar, magarna gjorde vi-är-hungriga-ge-oss-mat uppror...som tur hade regnet upphört och vi kunde leta efter ett bra matställe. Vi velade fram och tillbaka mellan olika restauranger, men det vi lovade oss själv var att vi INTE skulle äta på donken..hrm..för det brukar ju bli som en sista utväg när man inte hittar nått :P Under tiden vi letade hann vi hjälpa ett par turister:

Ett gäng utanför en Kina restaurang:
 - Har ni ätit här någongång?
(Emma och jag i munnen på varandra) - NEJ/JA!
(En av dem tittar lite frågande på oss) - ?? Va? Har ni det eller inte?
(Vi skrattar lite och Emma säger:) - Jag har inte ätit där, men hon har! (pekar på mig)
(De riktar blicken på mig) - Jaha, men vad tyckte du då? Var det gott här?
(Sväljer och svarar) - Ja, jag tyckte att det var gott iallafall!
(De ser nöjda ut och säger) - Ja men va bra, då går vi in här! ....och sen är det borta! :P

En man står och pratar i telefon vid hötorget:   
- Exuse me!? (Petar mig på axeln)
(vänder mig om lite smått chockad) - Yes?
(Han tar telefonen från örat och frågar)  - What is the name of this place? (pekar på hötorget)
(Tappar minnet för en sekund, men säger:)  - Ehh..hötorget..
(Han hade lite svårt att uppfatta ordet) - What did you say?
(Upprepar..tydligt) - HÖTORGET
(Han ser överlycklig ut) - Hoetorget..Thank you very mutch!
(tar telefonen till örat och säger:) - I'm in Hoetorget!!

Charmiga turister! :D 

Slutade med att jag och Emma gick in i kungshallen för att äta lite. Emma ville ha sushi, men jag var lite osäker, har ju aldrig ätit det förut, dessutom var menyn för mig ett stort frågetecken, förstod inte vad som menades med alla dessa namn och benämningar. Blev också lite smått förskräckt när alla satt och åt med pinnar :O Jag ville inte sitta där och göra bort mig genom att äta med händerna eller sitta och "förstöra" maten med bestick...nää så vi letade vidare :P Hittade ett thailändskt ställe som vi båda tyckte verkade OK, hette förresten Sawadee..Var jättegott, Emma tog någon vegetarisk rätt med nudlar och grönsaker, medan jag tog kycklingfile, ris och cashewnötter. Satt där och snackade lite om allt möjligt bl.a om vänner och vad vi brukade äta mest av hemma: potatis, ris, eller pasta? haha passande samtalsämne! ;D Jag tappade matlusten när jag läste fläsksallad på menyn, lät inte så vidare gott enligt mig...och Emma när hon läste om den friterade ankan, eller hur den nu var tillagad :P

Under dagen gick jag och Emma en hel del vill säga, in och ut i affärer, fram och tillbaka mellan gatorna :P Men kul hade vi! :D Innan dagen i stan var slut hade vi köpt oss varsin sak, jag en tröja och Emma smink från The body shop, som vi förresten hade väldigt svårt att hitta, vi virrade fram och tillbaka utan resultat..till slut precis innan vi hade gett upp hoppet fann vid affären i gallerien! :D så vi båda blev nöjda och glada! 
Innan vi åkte hem fikade vi på Hermans cafe, det var just var vi behövde! Körde lite teamwork, Emma beställde först och jag passade vårat bord så ingen annan kunde lägga händerna på det (var ganska fullt på cafeet)! Och det funkade, var bara det att de som beställde innan Emma tog sådan tid på sig att när hon var klar hade alla andra redan gått så det fanns ett dussintal andra bord att välja på! ;P Men vi kunde ju inte svika vårat fina bord =) Vi beställde samma sak, nämligen varsin "Kärleksmums" med Varm choklad till, oj oj oj va gott det var, väldigt chokladigt! :D
Var alldeles proppmätt efter det fikat och magen blev alldeles tjock efter den kalorie-chocken..

image242

Gick sedan till tunnelbanan, där det var världens ståhej! Var en massa Irakier som höll på att fira vinsten över Saudarabien i det asiatiska mästerskapen i fotboll :P Var lite skoj att se, glada som de var! :D
Hem var det fullt på tunnelbanan, roslagsbanan och på bussen, men när man har sällis med Emma funkar det alltid! :D Vi satt och småtjaffsa om vilket lag som var bäst av AIK och djurgården, en gubbe satt mittemot oss och läste tidningen...märkte sedan att han hade ett hammarby märke på jackan, han måste rent utsagt avskytt vårt snack! ;P
Hemma i Åkersberga igen fick vi lift hem av Emmas mamma, var snällt att jag fick åka med, annars hade man fått stå ut med att vänta på bussen i 45 minuter... :P Tack för denna dag Emma! :D

Väl hemma hade bror kommit hem från Tjeckien, han såg lite utmärglad ut den stackaren, MEN va kul det var att se den grabben! ;D Blev dock lite besviken på att han beställt värsta svenska maten: Köttbullar och potatis...var nästan säker på att han skulle välja tacos...men men har man varit i utlandet så.. maybe next time!
På kvällen var det Beck som gällde, en Klassiker som stavas med stort K! 

Återkommer senare om denna dag....! :D

Pusshej <3    

image243
Igår (Söndag) Efter regnandet, kom solen och en fin regnbåge tittade fram! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0