Hemma.. :/

Sitter här vid datorn och klockan är ungefär kvart i tolv på förmiddagen..har pecis ätit frukost, svensk frukost för en gångs skull, men med grekiskt bröd som vi köpte hem, GOTT! :D
För ett dygn sedan satt man på bussen som tog oss från hotellet i Parga till flygplatsen i Preveza. Usch jag saknar Parga..även fast man bara varit hemma en dag, då är det seriöst illa :P

Det var den 11 Juni jag och mammsing åkte till Parga, och min flygrädsla var inte bättre den här gången heller, jag skulle vilja säga att den bli värre för varje gång jag åker, tänker hela tiden såhär:
"Nu har jag åkt så många gånger att det inte kan gå bra någomer, nån gång måste måste nått hända...kanske är det denna gång..." haha typiskt mina tankar...
Men flygresen gick faktiskt bra...men jag ångrar att jag innan vi steg på planet köpte en mcflurry med den nya smaken cornetto..kände mig lite onyttig när mamma satt där med en macka, men nu efteråt var det faktiskt värt det!
Planet lyfte och landade som det skulle, var faktiskt väldigt förvånad att landningen gick så bra, jag märkte knappt någonting, jag bara: "Va är vi nere??"
Om man jämför med när vi åkte till Tunisien, man satt ju och bad för livet att man skulle landa utan att krascha, den vinglade fram och tillbaka hela tiden, shit va skraj man var! :O
Men iallafall...jag och mamma startade applåderna i planet efter landningen alla andra bara satt och stirra, haha vi e bra! Tuggummit jag tagit före landningen hade nästan krympt i munnen efter allt tuggande för att slippa lock för öronen...ehh..inte för att det där jäkla tuggumit hjälpte särskilt mycket, men gott var det!
Vi fortsatte till väntahallen där alla andra stod förväntansfullt och letade efter sin väskor som rullade på bandet, själv så lämnade jag mamma där för att göra ett toalettbesök innan den värsta rusningen kom då ALLA resenärer skulle gå på toa :P 
För en gångs skull fick vi våra väskor nästan först! Alla andra gånger har vi typ stått sist kvar och undrat om de kommit fel eller nått, typ till något annat land?? men denna gång kunde vi vända oss om till de andra och hånskratta lite: "Mohaha vi har redan fått våra väskor..nähä men va tråkigt har inte ni...naaw" okej så taskiga är vi inte :P
Bussresan till hotellet tog ungefär en timme, men jag minns inte så mycket, satt med mp3 i öronen och lyssnade medan mamma satt klarvaken och hela tiden försökte prata med mig, det enda hon fick till svar var nog: "aaa...mmm.." eller nått liknande, jag var ju sjukt trött efter att gått upp fyra på morgonen..fast en sak jag lyssnade på var Thomas (vår söta resledare) när han gick igenom säkerheten på bussen, men sånt är ju viktigt!

Vi blev avlämnade sist av alla, ett tag undrade man faktiskt vart de skull ta oss någonstans, men vårt hotell var bäst, det hette Tousis och ägdes av ett gammalt par som bodde i samma hus som hotellet var i, senare fick vi ett par asjobbiga grannar som..aaa..strunt samma, jobbiga var de iallafall! :P
Haha glömmer aldrig när mammas recept (från någon hemmet tidning) flög över till deras balkong när de var ute, städerskan trodde ju då självklart att de var deras och satte fast den under deras askkopp på balkongen, va så kul att höra deras kommentar när de kom hem:
"Jaha, det här var ju trevligt" sen sa de ingemer, jag var tvungen att springa in och garva.. xD

Mamma och jag har haft en underbar vecka i Parga, världens mysigaste stad! =) små gränder och sådana typiska  vita grekiska hus med blåa fönsterluckor, många bra resturanger, fin natur, och så charmiga greker! :D
En dag kunde ungefär se ut såhär: 

9.00 - 10.00 Äta frukost (mammsing sprang alltid och köpte nybakt bröd, alltid lika kul att höra hennas kommentar: "Jag kommer knappt inte ihåg någonting när jag gick och köpte bröd, men jag visste vart jag skulle" hon måste vart trött! (gått i sömnen?? :O)  
11.00 Efter man bytt till bikini, så var det down to tha beach! Som i det här fallet  var Valtos beach, sjukt bra, trots att man fick ont i fossingarna av att gå på det stora stenarna, men värt vare!
12.00 - 13.30 - Chill på stranden, växla mellan skugga och sol för att inte bränna upp sig helt, ta ett dopp då och då i medelhavet..nice, kanske lösa lite korsord, eller lyssna på musik å sjunga med! :P
13.30 - 14.30 - Lunch på strandbaren, yeheess, tog alltid min tuna sallad (tonfisk sallade) eller clubsandwich, en klassiker! =)
14.30 - 15.30  - Mera sol å bad!!
15.30 - 16.30- Då gick vi den långa vägen hem..höll på att avlida varja gång, man var nämligen tvungen att gå upp för en brand jäkla backe, nu låter jag som en klen jävel, men fy va jobbig den var. Min mamma klarade det till och med bättre hon bara garva åt mig när jag klagade: "asså jag dör..jag måste vila, ge mig vatten!" haha men vi klarade oss varje dag! (fast när man var hemma såg man ut som en tomat i ansiktet och svettan bara rann typ..fräscht!) och en sak till, vi brukade stanna och titta i affärer som låg uppradade efter de smala gränderna, mysigt..och köpa med oss nå snacks hem, eller varför inte en drink! :P
16.30 - 20.00 - Softa "hemma" på hotellet, kanske sitta på balkongen och ta en drink med mamma, spela lite kort, sova i tre timmar :P , ta en dusch och torka upp golvet efter duschen (blev så jäkla blött) eller annat man kunde syssla med..=)
20.00 - 21.00 - Gå ut i staden och hänga :P Sitta på en bänk och snacka skit, medan solen gick ned, titta på folk (haha jag och mamma tyckte det var askul och titta på folk som gick förbi, garvade en hel del, usch va taskiga vi är!:P) titta efter en lämplig resturang..
21.00 - 23.00 - Äta! härliga resturanger med shysst personal som alltid bjöd på ouzo efter maten, dagens höjdpunkt (haha nu låter jag beroende) men fan ouzo blev det ju varje kväll, killarna som jobbade på resturangerna frågade hela tiden om det var okej om jag drack, hell yeah :P sedan sprang de hela tiden och sa: "Yammas!" (vet inte riktigt hur det stavas) som betyder skål! på grekiska. Men nu blir det inge mer ouzo för min del, blev lite för mycket av det goda! :P
23.00 - 24.00 - Ätit klart, gå promenader (affärerna stänger inte förens tolv i Parga!) tar en drink på något cafe, eller den traditionella BananaSpliten, nu fattar jag varför alla kallar mig för AnaBanana! xD banana rocks!
24.00 - 01.00 - Går tillbaka hem, träffar på en massa lite smått påverkade folk, haha, på hotellet spelar vi lite kort (jag ägde mamma på vändtia, vann hela tiden, men hon gav sig aldrig: "Nää vi går inte och lägger oss förens jag vunnit  ett parti", därför var det sjukt bra att ja vann hela tiden, man slapp gå och lägga sig!! :P) Sen drömde man..eller låg vaken pga. mammas snarkande!

Ohh shit det var en hel del..så mycket man kan berätta, men har bara ett par saker till att skriva om, so keep holding on! :D

En dag åkte vi på en utflykt högt upp till bergen, med ett liten tåg som kallade sig Tour Train, jag var hela tiden framme med kameran och fotade som en galning! Vi åkte högt upp till ett gammalt slott (det var så högt upp att det knappt fanns nå syre) därifrån såg man hela Parga, det var ju lite kul! :D Alla greker blev asglada när vi kom med tåget, vinkade som galningar som om detv ar dagens höjdpunkt och skrek: "hello!" söta...
På vägen ned stannade vi i en liten by..inte för att den fanns så mycket att se annat än ett par hus och en öde gata, men det var skönt att sträcka på benen fter att ha suttit på ett hårt säte och guppat (lite fel ordval men...)
Utflykten tog ca. 2 timmar och väl tillbaka var man nöjd och jag och mamma åt en god lunch, smakad gott efter allt vatten man bara druckit, man blev ju rätt så uttorkad när man kämpade sig upp för backen som ledde upp till det där slottet :P 

Gjort bort sig har man också gjort (det gör man alltdi en gång utomlands, är det måste! :P) det var två gånger på ett och samma ställe, nämligen Istro cafe där vi oftast tog våra kvällsdrinkar.
Bortgjord nr.1 : Vi skulle få ett bord av han som äger stället, han förslår det som är närmast gatan, då ser jag plötsligt att två killar (som förföjlt mig hela vecka :P) kommer gående längst med den gatan, jag bli lite hysteriskt och börjar asflabba, försöker samtidigt säga på en blandning av engalska och svanska att vi kan ta bordet som är ledigt lite längre in, han fattar förstås ingenting och jag börja garva mer och mer ju närmre de där killarna kommer, tom. mamma börjar skratta åt mitt beteende...haha men tillslut fick vi det bordet längst in :P Alla på det cafet kollade lite konstigt på mig efter det :D men jag hade bara kul åt det!
Bortgjord nr 2: Tyvärr då på samma ställe (jag undrar vad de hade blandat i våran ouzo alltid lika flummiga vid den tiden) vi skulle betala för drinkarna, han (samma man som tidigare) kom fram till oss för vi skulle betala för drinkarna vi köpt, han ställer sig framför oss och säger: "Eight" alltså att det kostade åtte euro, men jag tror att han säger "Hej" på svenska och tycker att det är skitcoolt att han lärt sig ett svenska ord, så jag svarar asglad tillbaka: "HEJ!" han kollar då lite snett på mig och prövaren gång till: "EIGHT" då säger min mamma som också hört fel: "Yes thats good, HEJ means hello on swedish!" haha guud, va han måste trott konstigt om oss, till slut gör han ett tredje försök och då fattar vi och börja skratta så tårarna nästan rinner, men han förstod nog inte skämtet :P

Efter en vecka i Parga (som var alldels för lite för min del) var det dags att åka hem, va så sorligt att säga hej då till våra nyfunna vänner, kommer inte ihåg deras namn, eller jag kan inte stava till dem, men två killar (det som förföljde oss) från Albanien, söta!:D och våra resturang vänner Gorgeos (hur han nu stavas), Bill (såå rolig!) och en annan kille som aldrig sa sitt namn, men som ville att jag skulle dricka: "The last drink in Parga" med honom... :P
Var också sorligt att åka ifrån allt annat..jag menar verkligen ALLT! okej toaletten kommer jag inte sakna, man kunde inte spola ned pappret, sämst, stopp varje gång :P tacka vet jag svenska toaletter!
Ska åka dit näst år har jag lovat mig själv, måste tillbaka, helt underbart, åk dit!! :D:D Saknar...

Bussen till flygplatsen var lite nedstämd, satt ock tänkte på allting, fällde nån tår kanske...för mig själv =)
Åkte från ett soligt Grekland hem till ett mulet Sverige, men nu verkar det som vi tog solen med oss, den skiner nämligen här nu med! :D
När man kom hem var det faktiskt kul att träffa pappa och brorsan och katterna förstås som såg ut som stora klossar om man jämför med Grekland smala stackars katter :( tänk va bortskämda våra är..herregud! :P
Samma kväll satt vi och pratade och kollade på fotona vi tagit, fin de blev! :D och citronen som vi tog från trädet utanför våran balkong ligger hemma i våran fruktskål! =)
 Nu måste jag seröst sluta skriva har blivit alltför mycket...haha finns mer att skriva om men..då skulle jag sitta här ett bra tag till och det pallar inte jag! :P kommer snart att lägga in ett par fina foton från resan! 

//Pusshej från en solbränd Annsing, med en vit fläck på näsan för att hon smörjde sig ojämt sista dagen :O
(orkar inte kolla om allt är rättstavat, så undra inte om det står helknasigt!) 

Kommentarer
Postat av: Erika ! :D

Haha :D Låter som det vart en väldigt lyckad resa för dej AnaBanana ! :D
Grymt avis e jag iaf..! :D Vill oxxxååå!
"ett tag undrade man faktiskt vart de skull ta oss någonstans" ,hahaa den meningen har jag garvat länge åt nu som du skrev (A) xD

2007-06-19 @ 18:03:14
URL: http://eckis.blogg.se
Postat av: AnaBanana :D

aa det var asbra där!! I wanna go back! hahaa när jag skrev den meningen tänkte jag: "shit kan man skriva så här, Erika kommer säkert missuppfatta den"... åfan jag hade rätt!! haha... xD som du tänker...:P

2007-06-20 @ 10:57:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0